Thursday, February 25, 2010

Jauh


"Hah, aku dah kat mana ni?" Bentak gua dalam hati separa sedar. Rasa macam nak menangis, tapi gua tahan keras sambil terpinga-pinga tak tahu lepas ke mana. Pasal apa mata gua pejam tak boleh buka, pasal apa gua rasa lemah tak boleh berdiri. Nak diri pun tak boleh, ah jangan ada hati la nak berjalan. Masa tu mana gua reti lagi nak ke Tesco, Giant, Seven E dan Rush Club. Apa gila nak tahu semua tu. Gua kat dunia sekarang ni. Dah banyak yang gua lupa, lupa, lupa.....

"Allahuakbar Allahuakbar", bunyinya macam guna kod Am. 'Tune' boleh pergi, cuma kantoi belah belah hujung saja. "Haaaaa, macam nak ingat balik." Tapi, ah lupa, lupa tetap lupa lagi. 'Standard' la budak baru lahir. Semua macam tu. Sekarang gua dah tahu rupanya setiap manusia yang lahir dia ada orang kena azankan. Gua syak abah gua yang azankan masa tu.

Bunyi tangisan bersilih ganti, tak behenti henti macam ada buat pertandingan siapa banyak menangis dapat hadiah percutian dua orang ke Bali. Tapi gua faham semuanya dah jauh dari tempat asal. Dah pun lepas ke tempat lain. Itu orang panggil fitrah. Gua pun sama, dah jauh. Tapi betul ke memang dah jauh? Hah! padahal semua ni sebab lupa. Insan, dalam bahasa arab terbit dari perkataan 'yansa', 'nisyan'. Gua rasa nak keluarkan satu kaedah macam dalam ilmu feqh ada kaedah kaedah dia. Kaedah gua, 'Lupa menjauhkan, ingat mendekatkan'. Amacam? boleh pakai?

1 comment: