Friday, February 26, 2010

Belajar atau bekerja? belaka kejar.

Islam merupakan agama bagi seluruh manusia tak kira bangsa, pangkat, jelita, cun atau jongang. Semua pakai Islam sebagai panduan dalam kehidupan seharian. Setiap apa yang berkonsepkan panduan ni mestilah ada rukun dan syarat syaratnya. Macam belajar silat ada rukun dan syaratnya juga. Contoh lu orang masuk silat kena mandi minyak dulu. Tok Guru kata nak mandi mesti kene yakin dan berani. Ada yang jenis mandi sampai terkeluar hati jadi hati goreng. Nampak sangat memang tak berani. Jenis ikut orang nak belajar dia pun nak belajar. Rukun pula biasanya 'start' dengan tali pinggang putih sampai ke tali pinggang hitam 'cula 7' apa entah. Yang itu dah kira tahap boleh lawan Mak Lampir pakai dahi.

Pasal Rukun Islam semua dah tahu. Tipu sangat la kalau rukun Islam yang pertama sembahyang lima waktu. Alasan mak yang ajar. Boleh membara juga hati dengar. Kalau zaman tadika dulu ada cikgu suruh hafal sekali dengan makna. Hafal la takut kena denda libas pakai pembaris kayu 100 cm. Ada tu pakai pisau lipat titik atas jari. Tapi senyum saja gua elak. Pakai la pedang tetak atas bahu ke, pistol tembak tepat ke lutut ke. Paling kurang tumbuk tepat ke mata.

Lepas dari kejadian itu, sampai sekarang gua ingat lagi makna kalimah syahadah tu. Gua rasa kalau nak cerita panjang sangat boleh sampai berjilid juga. Jadi, gua nak masuk bilik air basuh gigi dan gosok muka.

Malam ni gua nak jadi baik tidur awal, esok gua bz. Urusan zakat tak setel lagi ni. Dapat nanti boleh juga buat habuan beli rokok. Duit dalam poket pun ada 16 ringgit saja. Itu saja lebihan zakat tahun lepas yang dapat agak agak dekat 2 ribu setengah juga. Dua ribu setengah bahagi setahun jadi sekitar 7 ringgit gua belanja sehari. Duit bas ke kuliah cecah 2 ringgit juga pergi balik. Duit beli air dahaga tengah jalan, beli roti kosong buat alas perut. Ayam seketul dah 4 ringgit sekarang. Duit penyelenggaraan air dan elektrik, peh... Tak apa, gua puasa nasi setahun. Jangan salahkan gua kalau nampak gua kerja kat mana mana.


Yang penting bayar zakat tu rukun Islam yang ke 5.

1 comment: