Thursday, March 11, 2010

hei kersani!

belatuk kerja mematuk

Ketika ekonomi Malaysia merosot dulu, ramai yang mula tak senang duduk. Kegiatan jenayah makin meningkat seperti rompakan, peras ugut, hulur rm20 ke polis trafik buat duit teh. Yang paling meluas ada juga yang menukar karier dari guru tadika ke penjual besi padu. Tak kurang juga yang tukar warganegara.

Sebelum tu besi buruk semua di anggap sampah, tak pakai lempar ke sungai. Tapi nasib besi berubah lepas tu. Orang dah mula pandang tinggi terhadap besi. Besi besi yang pernah dibuang ke sungai suatu ketika dulu dicari semula. Ada juga yang tunggu keretapi kat sebelah stesen yang keretapi memang tak berhenti kat situ. Mungkin nak lari dari kesibukan stesen.

Besi kren, kabel pencawang, besi angkat berat di nilai ikut kategori berat masing masing. Mana yang lebih berat lagi kaya. Sekilo jatuh 0.75 sen juga. Besi plat buat alas masak 'burger' gua nasib baik tak kena rembat. Kalau mintak baik baik gua kasi jari hantu. Besi plat ni tebal dia dalam 1 cm saja. Dengan besi plat ni, cuba cari burung belatuk yang tengah menebuk lubang. Kerja menebuk lubang kat pokok tu makan behari-hari juga. Takkan sehari je siap. Lenguh juga tengkok burung. Masa rehat burung ni la cuba tutup lubang yang belum siap tu dengan besi plat tadi. Pastu jangan lupa tadah kat bawah pokok dengan kain. Lagi besar kain lagi menjamin. Nak lagi sempurna tadah bawah sikit je dari lubang tu. Biarkan sampai kerja burung selesai.

Datang la lepas tu tengok apa yang ada atas kain.

1 comment:

  1. Salam... slmt dtg ke dunia blogger..seronok sbnarnyer menulis ni... sekurang2nye bleh kongsi p'dpt dgn org lain.. ade mase nnti Leman jenguk la blog sy.. ^_^

    ReplyDelete