Saturday, July 17, 2010

Apa yang di nilai





Rambut panjang yang hanya 'made in' United Kingdom itu yang disambut. Itu yang dibahan. Seorang pelajar lepasan Universiti Al-Azhar pulang ke tanah air dengan berambut panjangnya. Selaku bayang-bayang dari sinaran matahari bercantum mengikut gerak laku zat. Dalam kilauan terang sampai tak ternampak oleh kelemahan pancaindera yang tertipu. Hanya luaran yang dikira sedang bukit pun hancur. Apa yang ada? Mentari rembang memancar sengat bagai gara berdosa seluruhnya. Sedang tertipu mengikut rentak tanpa tahu punca. Bagaikan sangkar tanpa penghuni. Burung berharga terlepas lari. Sayang.

Dalam yang kecil ada yang besar kerana sebenar. Sebenar jadi jalan kepada kenyataan semuanya dari kasih. Gelap sahabat malam menari-nari sang pencinta merindui kekasih. Perempuan berlurah sendat sahabat mata rapat sekali sehingga roboh perantara. Serbuk putih digering halus tumpas lumpuh di perut straw.

Malam, pintu tertutup rapat menghijab katil yang berjoging mengalun rentak. Hardcore sungguh. Bayang lain menari-menari longlai terhuyung hayang. Air mengalir sedikit keputihan melalui longkang nafas Vodka 42 Below. Jejak nyata susah terkapai mencapai sesuatu yang pegun. Dada mesra bersama alunan muzik urban. Lidah tetap kaku beku. Mengapa begini?

3 comments: