Friday, November 12, 2010

Ibu Dunia

Sesampainya gua ke Mesir baru-baru ni, gua pilih cahaya matahari satu-satunya yang wajib gua rasa, bukannya makwe arab. Bandar Cairo pada masa tu suhunya sekitar 25 darjah selsius seperti apa yang diberitahu oleh pemandu kapal terbang sebelum mendarat. Gua sampai tepat pukul 2 petang setelah melalui penerbangan selama 8 jam 25 minit, beriktikaf di lapangan terbang Kuwait selama 5 jam dan berlepas semula ke Mesir lagi 3 jam. Sepanjang 16 jam 25 minit gua berada dalam suhu dingin. Serik juga dibuatnya. Selimut tak dibaginya, tak ditanya jenis makanan apa yang dimahu dan merokok menjadi kesalahan. Itulah Kuwait Airways.

Lebih kurang 20 minit gua bersedap di bawah sinaran matahari, kereta sukan bersama seorang 'driver' yang ditugaskan menjemput gua di bandara pun tiba. Apahal makwe-makwe sekeliling pandang gua macam gua kaya. Muizuddin atau nama samarannya Mizo merupakan sahabat rapat gua dan dialah yang akan membawa gua ke destinasi seterusnya. Setelah bersalam, berpeluk dan bertanya kabar seberapa ringkas, kami pun terus menaiki kereta supaya dua kerja dapat terjalin dalam satu masa iaitu bersembang panjang sambil menuju ke kediaman kami yang tidaklah begitu jauh. Kebiasaannya lapangan terbang dibina di hujung-hujung bandar untuk mengelak dari kesesakan begitu juga kediaman kami yang letaknya di hujung bandar.

Kenderaan bersimpang-siur. Laungan hon bersilih ganti. Arab bergaduh di tengah jalan raya yang sesak kes bumper calar sikit. Dua-dua tak mengaku silap. Si miskin berteduh di celahan bangunan-bangunan yang diselaputi debu tampak usang. Semuanya berpusat di kesesakan kota yang bernama Kaherah. Kota keriuhan yang menyimpan sejuta macam cerita. Gua senyum puas dan ingatan ketika di tanah air hilang entah ke mana.

Nampak serabut dan rimas pada pandangan......

"Hazihi haqiqotun Al-Masri"

6 comments: